SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het optimaliseren van een website voor zoekmachines. Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat een website hoog scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Hoe hoger je scoort, hoe meer bezoekers je trekt naar je website en dit zorgt weer voor meer conversies. Wanneer je alle onderdelen van SEO goed hebt ingericht, verbetert dat bovendien de algehele gebruikerservaring op je website. Dit leidt tot tevredenheid bij bezoekers en laat je organisatie betrouwbaarder doet overkomen. Wij helpen je graag met je SEO vraagstuk.
Wanneer je jouw website goed hebt afgestemd op jouw doelgroep, vergroot zoekmachineoptimalisatie de kans dat je beter zichtbaar en vindbaar bent.
Als jouw website hoog scoort in de resultaten van zoekmachines, zoals Google en Bing, wordt je website doorgaans gezien als een website van hoge kwaliteit en als betrouwbaar beschouwd. Dit vergroot het vertrouwen in jouw organisatie.
Wanneer je jouw website of webshop goed hebt ingericht, zorgt dit voor een prettige gebruikerservaring van de bezoeker. Denk hierbij aan goede kwalitatieve content, een snelle en schaalbare website. Ook heel belangrijk is de sitestructuur en navigatie van je website.
SEO is voor de lange termijn in tegenstelling tot betaalde advertenties, die stoppen zodra je stopt met betalen. Wanneer je een goede positie in de zoekmachines hebt, blijft dit voordelen bieden, het is wel belangrijk telkens de veranderende algoritmes en concurrentie in de gaten te houden.
In vergelijking met betaalde advertenties biedt SEO een kosteneffectieve manier om verkeer naar je website te leiden. Hoewel er inspanningen nodig zijn om je site te optimaliseren, zijn de kosten op de lange termijn over het algemeen lager dan bij betaalde advertenties.
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen, die allemaal invloed hebben. Zoekmachines, zoals Google en Bing, veranderen voortdurend hun algoritmes dus wij houden voortdurend in de gaten wat deze updates zijn om zo de voordelen te ervaren.
Onderzoek en planning
Het is belangrijk dat we hier weten wie je doelgroep is en deze begrijpen. Onderzoeken we concurrenten, doen we een audit van de website, een zoekwoorden analyse en vervolgens maken we een concreet actieplan met daarin van week tot week de actiepunten.
Gebruiksvriendelijkheid
Een gebruiksvriendelijke website is ook een belangrijke factor voor zoekmachineoptimalisatie. De bezoeker moet eenvoudig door de website heen kunnen navigeren en hetgeen waar hij op zoek naar is makkelijk vinden.
On page
On-page SEO verwijst naar alle onderdelen en verbeteringen die binnen de eigen website doorgevoerd kunnen worden. Denk hierbij aan meta beschrijvingen, titels, URL’s en interne links.
Off page
Off-page SEO zijn technieken die buiten je eigen website om gebeuren. Denk hierbij aan het verkrijgen van backlinks, ook wel linkbuilding genoemd, sociale signalen van social media, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
Techniek
Dit zijn de technische aspecten van je website. Dat zijn zaken zoals laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, canonical tags en een goede sitemap. De techniek helpt om de prestaties en indexeerbaarheid van je website te verbeteren.
Content
Content is één van de belangrijkste factoren voor SEO. De teksten, afbeeldingen en video’s moeten relevant, waardevol en de juiste intentie hebben voor jouw doelgroep. Het gebruik van de juiste zoekwoorden is hiervoor erg belangrijk.
Onze SEO werkwijze is gestructureerd. Op een pragmatische wijze pakken we al onze werkzaamheden op. We starten met een onderzoek om de behoeften van jullie organisatie en doelgroep goed te begrijpen. We analyseren concurrenten, relevante zoekwoorden en kijken waar kansen liggen om te verbeteren.
Op basis van het onderzoek ontwikkelen we een strategie en een week tot weekplanning, die aansluit bij de gestelde doelen. Hierin nemen we de bovengenoemde aspecten in mee. Na het vaststellen van de strategie gaan we over op actie. We voeren ons plan uit en houden tijdens deze nauwlettend de prestaties in de gaten, zodat we tijdig kunnen schakelen. Analyseren is voor ons erg belangrijk in dit proces. En we blijven niet hangen in de analysefase; we geloven in constant leren en verbeteren. Daarom herhalen we dit hele proces steeds opnieuw. Op basis van wat we hebben geleerd, tweaken we onze strategie en draaien we de cyclus van onderzoek, planning, actie en analyse weer af.
De tijd die nodig is om resultaten van SEO te zien, kan variëren afhankelijk van de concurrentie in jouw branche en de huidige staat van jouw website. Over het algemeen duurt het meestal tussen de 3 en 6 maanden voordat er aanzienlijke verbeteringen worden waargenomen in zoekmachine posities en websiteverkeer.
We hebben verschillende KPI’s waar we de prestaties van onze SEO werkzamheden mee meten, zoals de posities in de zoekmachines, organisch websiteverkeer, conversies, snelheid en de autoriteit van de website.